Monday 4 November 2013

ΠΑΡΑΞΕΝΕΣ ΜΕΡΕΣ - ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΓΙΑ ΦΙΛΟΥΣ



                                        



                       ΑΠΟ ΤΗ ΣΕΙΡΑ: ΠΑΡΑΞΕΝΕΣ ΜΕΡΕΣ – ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ

Οι Παράξενες Μέρες ξεκινούν τη διαδρομή τους με δύο σημαντικά κείμενα του παρελθόντος –δυο βιβλία που θεωρούμε βασικά για τη «βιβλιοθήκη» μας και τη δική σας. Είναι: Η «Ελληνική Νομαρχία» του Ανώνυμου Έλληνα και η «Ανυπακοή του Πολίτη», του Χένρι Ντέιβιντ Θόροου.

                            
           

                                 
                                                             ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΟΙ ΕΚΔΟΣΕΙΣ


Βιβλιοθήκη -01
ΑΝΩΝΥΜΟΥ ΕΛΛΗΝΑ – ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΝΟΜΑΡΧΙΑ

Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΝΟΜΑΡΧΙΑ
Το πρώτο μας βιβλίο είναι η «Ελληνική Νομαρχία» του Ανώνυμου Έλληνα –ένα βιβλίο που θα μπορούσε να γραφτεί από κάθε Έλληνα που αγωνίζεται για την ελευθερία και την ανεξαρτησία και απευθύνεται σε κάθε Έλληνα. Είναι σίγουρα μελαγχολικό να διαπιστώνεις πόσο επίκαιρο είναι ακόμη αυτό το βιβλίο, ιδιαίτερα τώρα, τo 2013 όταν οι έννοιες της ελευθερίας και της ανεξαρτησίας, με την επιεικέστερη εκδοχή, περνούν πολύ δύσκολες μέρες σε αυτό τον τόπο. Όμως δεν μπορούμε να κάνουμε αλλιώς. Θα πορευτούμε ανάμεσα στην οργή και τη θλίψη για να διασχίσουμε αυτές τις παράξενες μέρες και να ελπίζουμε σε καλύτερο μέλλον.

Η «Ελληνική Νομαρχία» είναι ένα κείμενο που εκδόθηκε στην Ιταλία το 1806, είναι αφιερωμένο στον Ρήγα Φεραίο, και μιλάει για την πολυπόθητη -τότε και τώρα- ελευθερία. Αναφέρεται σε αυτούς που στηρίζουν την τυραννία και την ξενοδουλεία και απαριθμεί τους παράγοντες που προκάλεσαν την υποδούλωση των Ελλήνων και ακόμη περισσότερο τα αίτια που αυτή η δυστυχία παρέμεινε αναλλοίωτη στο πέρασμα του χρόνου.
    Όπως τότε έτσι και σήμερα η ανεξαρτησία της χώρας και η ελευθερία των πολιτών υπέφεραν εξαιτίας της απληστίας και της ξενοδουλείας κάποιων. Τότε και σήμερα, οι πολλοί υπέφεραν για χάρη της ευημερίας και της απίστευτης χλιδής στη ζωή των λίγων. Τότε και σήμερα, ήταν ολοφάνερο ποιοι ήταν οι υπεύθυνοι και η επιβολή της θέλησής τους βασιζόταν στους καταπιεστικούς μηχανισμούς που είχαν στη διάθεσή τους παράλληλα με την ανυπαρξία πραγματικής παιδείας στους κατοίκους αυτής της χώρας. Τότε πάντως ακολούθησε μια επανάσταση. Σήμερα μπορούμε άραγε να ελπίζουμε τουλάχιστον σε μια αντίδραση σ’ αυτούς που υποθηκεύουν το μέλλον μας;  
    Τα λόγια του Ανώνυμου Έλληνα, για την ταυτότητα του οποίου υπήρξαν πολλές εικασίες αλλά καμία βέβαιη απάντηση, είχαν απίστευτα μεγάλη διάδοση όλα τα επόμενα χρόνια και στη διάρκεια της Ελληνικής επανάστασης του 1821 αλλά και αργότερα. Από όλα αυτά που ειπώθηκαν και γράφτηκαν για την Ελληνική Νομαρχία αρκεί ίσως να μνημονεύσουμε μόνο τη φράση του Γιώργου Βαλέτα –ήταν άλλωστε ο άνθρωπος που ανέσυρε το βιβλίο αυτό για πρώτη φορά από τη λήθη:  "Βιβλίο που έκλεισε μέσα του όλη την Ελλάδα".

Αυτή την πληγωμένη Ελλάδα εξακολουθεί να κλείνει μέσα του σήμερα, τώρα, εδώ, αυτό το βιβλίο. Διακόσια χρόνια μετά παραμένει οδυνηρά επίκαιρο. Ίσως γιατί δεν διαβάστηκε όσο θα έπρεπε!

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΝΟΜΑΡΧΙΑ
ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ: ΑΝΩΝΥΜΟΣ ΕΛΛΗΝΑΣ
ΣΕΛΙΔΕΣ 172
ΤΙΜΗ 8 ευρώ
ΣΧΗΜΑ 12,5 Χ 20
ΣΕΙΡΑ: ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ
ΕΙΔΙΚΗ ΕΚΔΟΣΗ για φίλους
ΕΚΤΥΠΩΣΗ: Lychnos printhouse
**
Βιβλιοθήκη -02
 ΧΕΝΡΙ ΝΤΕΙΒΙΝΤ ΘΟΡΟΟΥ - Η ΑΝΥΠΑΚΟΗ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ       
         Από τον Χένρι Ντέιβιντ Θόροου  μέχρι τον Άαρον Σβαρτς

  
Ο φιλόσοφος και συγγραφέας Χένρι Ντέιβιντ Θόροου (1817-1863)  ήταν μια από τις σημαντικότερες φυσιογνωμίες του 19ου αιώνα στις ΗΠΑ και οι ιδέες του  επέδρασαν καταλυτικά στη διαμόρφωση κινημάτων ανυπακοής και -ειρηνικής πάντα-  αντίστασης μέχρι και τις μέρες μας.  Το 1849 δημοσίευσε στο περιοδικό Aesthetic Papers το δοκίμιο «Ανυπακοή του Πολίτη. Έγραψε την «Ανυπακοή» με αφορμή τη σύλληψή του, το 1846 και την φυλάκισή του επειδή αρνήθηκε να πληρώσει τους φόρους που του ζητούσε το κράτος.
    Η αιτία της δικής του ανυπακοής ήταν η αντίθεσή του στο θεσμό της δουλείας αλλά και στην εισβολή των ΗΠΑ στο Μεξικό εκείνη την χρονιά. Στην «Ανυπακοή του πολίτη», ο Θόροου εκφράζει το όραμά του για την ιδεατή μορφή μιας κοινωνίας που δεν θα καταπιέζει τους πολίτες με παράλογους νόμους και θεσμούς. Δεν ονειροπολεί όμως, ούτε απλώς θίγει τα κακώς κείμενα. Αφορμή της κριτικής του είναι δύο πολύ σημαντικά ζητήματα στα οποία αντιτίθεται με όλες του τις δυνάμεις. Η δουλειά, και ο επεκτατισμός των ΗΠΑ –όπως εκφράστηκε τη συγκεκριμένη εποχή με την εισβολή και στη συνέχεια τον πόλεμο στο Μεξικό.
    Ο Θόροου εκφράζει την πίστη του στην ανάγκη να αντισταθεί ο συνειδητοποιημένος πολίτης σε μια παράλογη κυβέρνηση, και προτείνει στους πολίτες άρνηση υπακοής, άρνηση καταβολής των φόρων, άρνηση στράτευσης, άρνηση υποταγής γενικότερα στους θεσμούς που καταδυναστεύουν αντί να  ωφελούν τον πολίτη μιας κοινωνίας.  
    Ο Θόροου τολμάει να προτείνει αυτό που μοιάζει εντελώς ουτοπικό για την εποχή του. Οι θέσεις του γίνονται αντικείμενο πολλών συζητήσεων και αποκτά πολλούς φανατικούς υποστηρικτές, όπως και εχθρούς, φυσικά. Η απόδειξη όμως ότι οι σκέψεις αυτές μπορούν να εφαρμοστούν στην πράξη θα έρθει στη διάρκεια του 20ου αιώνα μέσα από το αντιαποικιακό κίνημα, τον αγώνα ενάντια στις φυλετικές διακρίσεις αλλά και κάθε κίνημα που αναζητά έναν καλύτερο κόσμο με ειρηνικές μεθόδους.  Αργά αλλά σταθερά οι ιδέες του βρήκαν το κατάλληλο έδαφος.  Έφτασαν ως τις (παράξενες) μέρες μας με μια κατευθείαν αναφορά στον διάσημο συγγραφέα του παρελθόντος από τον Άαρον Σβαρτς, τον οραματιστή του 21ου αιώνα στο Μανιφέστο του.

Η Ανυπακοή του Πολίτη είναι ένα βιβλίο που γίνεται όλο και πιο επίκαιρο καθώς περνούν τα χρόνια! Και θα είναι πάντα απαραίτητο να το διαβάζουμε–όσο θα ζούμε «παράξενες μέρες».


Η ΑΝΥΠΑΚΟΗ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ

ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ: ΧΕΝΡΙ ΝΤΕΙΒΙΝΤ ΘΟΡΟΟΥ
[Πρώτη έκδοση: 1849, τίτλος: Resistance to Civil Goverment]
Με επίμετρο για τον συγγραφέα και την εποχή του και μαζί το «Μανιφέστο» του Άαρον Σβαρτς
ΣΕΛΙΔΕΣ 60
ΤΙΜΗ 10 ευρώ
ΣΧΗΜΑ 12,5 Χ 20
ΣΕΙΡΑ: ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ
ΕΙΔΙΚΗ ΕΚΔΟΣΗ για φίλους
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ - ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ: Γρηγόρης Παπαδογιάννης
ΕΞΩΦΥΛΛΟ: πίνακας της Κατερίνας Δραμιτινού
ΕΚΤΥΠΩΣΗ: Lychnos printhouse

 
                     





                                 
                          



                                                         

      

No comments:

Post a Comment